איך לבחור את הרמקול המוגבר שהכי מתאים לכם

בכל הנוגע למערכת הגברה וסאונד בבית, במועדון, באירוע פתוח או בכל מקום שצריכים להשמיע סאונד איכותי בלי להיסחב עם מערכת הגברה ענקית ומסורבלת, הכל מתחיל ונגמר בבחירת רמקולים מוגברים איכותיים ומתאימים.

אז איך לבחור את הרמקול המוגבר שהכי מתאים לצרכים שלנו?

לאדם הממוצע שלא מגיע עם רקע מעולם הסאונד, יהיה קשה לבחור את הרמקול המוגבר המתאים לו. עוצמות, הספקים, משקל והיענות תדרים הם רק חלק מהפרמטרים שמבדילים בין הדגמים השונים של רמקול מוגבר. אז איך הופכים עסקה למשתלמת ואטרקטיבית? איך לבחור נכון רמקול מוגבר שעונה על הצרכים שלנו ? מה צריך לדעת לפני קניית רמקול מוגבר? כל התשובות כאן.

הבחירה הנכונה – החומר ממנו עשוי הרמקול המוגבר.

עם התפתחות הטכנולוגיה וגדילה משמועית בהיקף ההיצע בענף ציוד ההגברה, קל להתבלבל בין שלל המותגים החדשים אשר משווקים היום בישראל. חשוב לדעת איזה רמקול מוגבר אנחנו צריכים ולאיזה שימוש, כך נצמצם אפשרויות ונבחר במה שהכי קרוב לצורך שלנו.

נתחיל בבדיקת החומר ממנו מורכב הרמקול המוגבר, היום בשונה מהעבר רוב המוגברים עשויים פלסטיק קשיח (לוח מחומרי סיבית מכוסים בבד) לעומת עץ אשר נמצא בשימוש במערכות בהן הדגש הוא לא על משקל אלא על ביצועים בסטנדרט גבוה ומוסיקה חיה.

המרכיבים של הרמקול

בעניין רכיבי הרמקול – רמקולים מוגברים אינם שונים מרמקולים רגילים. לרב ישנן 2 יחידות אשר מייצרות את הסאונד באמצעות 'דרייבר' – רכיב שאחראי על הפעולה אשר מייצרת רטט בין מגנטים. במרכז הדרייבר נמצא סליל נחושת שמייצר שדה אלקטרו מגנטי. השדה המגנטי מעביר אינפורמציה לדרייבר שמרטיט את האלמנט וגורמים לממברנה לזוז ולייצר סאונד על ידי הזזת אוויר.

בין כל סוגי הדרייברים הקיימים, יהיה קל למצוא את שני הסוגים הנפוצים ביותר ברמקולים מוגברים. הראשון הוא דרייבר הוופר והשני הוא דרייבר הטוויטר. הוופר הוא דרייבר שמספק את טווח הצלילים הנמוך (באסים ומיד) והטוויטר אחראי על הפקת הצלילים הגבוהים.

האלמנטים של הרמקול

גודלו של הטוויטר קטן משמעותית מגודלו של הוופר וזאת בהתאם לסוג הצליל שהוא צריך להפיק. תדרים נמוכים נישאים למרחקים קצרים יותר והם פחות כיווניים ולכן הממברנה של אלמנט הוופר גדולה יותר. ברמקולים בעלי יותר משני אלמנטים יהיה גם דרייבר שלישי אשר מספק נצילות גבוהה יותר לאלמנט ומוריד עומס מאלמנט הוופר בחלוקת התפוקה. הטוויטר אשר קטן בהרבה משאר הדרייברים נמצא בחלקו העליון של הרמקול המוגבר בעוד הוופר ממוקם בחלקו התחתון.

תיבת התהודה של הרמקולים המוגברים

תיבת התהודה של הרמקול היא המבנה שבתוכו נמצאים הדרייברים. בדרך כלל תיבה זאת תיהיה אטומה ובתוכה חומרי בידוד, סיליקון, ספוגים, או כל חומר מבודד אחר אשר מטרתו לרכך את עוצמות הרעד בתוך תיבת התהודה של הרמקולים ולשכך הדהוד בתדרים בעייתיים והיווצרות בעיות של פאזה.

תיבת תהודה קיימת בכל סוגי הרמקולים, רמקול לאולפן, רמקול בייתי, מוניטור במה, רמקול מוגבר או רמקול פאסיבי והיא גורם מכריע בכל הנוגע לגודל הפיזי של הרמקול ומשקלו.

המגבר הפנימי. מה הופך רמקול לרמקול מוגבר?

הרמקולים המוגברים, בשונה מרמקולים פאסיביים, נושאים בתוכם מגבר פנימי. מכאן בא שמם "רמקולים מוגברים". האפשרות הזאת חוסכת מאיתנו את חיבור הרמקולים למגבר חיצוני, כמו שמקובל בהגברות מופעים גדולים ומערכות הגברה גדולות. כדאי לבדוק ולהשוות את ההספקים והעוצמות של המגבר הפנימי, את חלוקת התדרים וצלעות הקירור של המגבר.

טיפים לבחירה נכונה של רמקולים מוגברים

  • אל תתפשרו על עוצמה ראויה, בקניית רמקולים מוגברים לא מתפשרים על עוצמה ומהצד השני חשוב וטוב לדעת על העכבה החשמלית והשפעתה על המגבר. כך יהיה לכם קל לבחור ולתכנן את עוצמת ההשמעה. עוצמה מופיעה בשלושה ערכים מרכזיים. עוצמת PEAK – שתסמל את הערך הגבוה ביותר של ההספק החשמלי אותו מייצר הרמקול המוגבר. לדוגמא 1000W. מדד חשוב נוסף הוא עוצמת ה-RMS שמתייחסת לעוצמת הניגון השוטף של המוסיקה ברמקול המוגבר ולא לרגעי השיא (PEAK). הממד השלישי הוא עוצמת לחץ הרעש (Sound Pressure limit) שמיוצג ביחידת המידה dB ומייצג את העוצמה המירבית – לדוגמה 132dB.
  • לא להגזים, על מנת שתוכלו לקבל סאונד איכותי בווליום נכון, שאינו גורם לנזק באוזניים, תכננו מראש את השימוש שלכם ברמקול והתאימו את הרמקול בצורה הטובה ביותר.
  • ציוד הגברה מקצועי דורש ידע וההבנה מקצועית בנושא, נסו לחקור מעט על היחס הנכון בין ההתנגדות לוואט שמספק המגבר. תעשו חישוב של הנוסחה על המוצר שאתם רוצים לקנות ותראו אם אתם עומדים על יחס של 60% בקירוב בין עוצמת המגבר לעוצמת האלמנטים השונים.
  • ודאו כי לרמקול שבחרתם יש פתחי איוורור רבים. פתחי האוירור עוזרים לשחרר את האנרגיה המצטברת בחלל הרמקול ומשפרים את הסאונד על ידי היענות נכונה יותר של תדרי הבס הנמוכים. במקרים רבים הפתחים משמשים גם כמקור איוורור למגבר הפנימי – מה ששומר על המוצר ומונע ממנו להתחמם וכך להוביל לתקלות ועומס בעת תפעול הרמקול.

קנייה חכמה

  • אל תחסכו ואל תגזימו. בדקו במדויק מה השימוש של הרמקולים המוגברים, באיזה חלל הם הולכים לנגן? בעבור כמה אנשים? האם הניידות חשובה או לא?
  • תבצעו עסקה שבה אתם מכוסים באחריות, רמקולים מוגברים איכותיים בהם מוצר לא זול ובמקרה של בעיה ותקלה כדאי שיהיה מי שיתן לכם שירות במסגרת האחריות. לרוב, במקום שנותן אחריות על המוצרים הנמכרים, לא ירצו להתעסק עם החזרות, תיקונים ותלונות מצד הלקוחות על טיב המוצרים. אם הם נתנו אחריות למוצר שלהם יש סיכוי גבוה שהמוצר מצדיק את האמון הזה.

הכותב הוא יניב כרמאלי, תקליטן אירועים וטכנאי מערכות סאונד בעל ניסיון של 13 שנים בתחום האירועים.

אהבתם את המאמר?

כתבות