ספר לנו מה המקרופון שלך ונגיד לך איזה מרצה אתה

בין אם אתם מרצים, מעבירים פעילויות או מנחים אתה משתמשים בקול שלכם במאמץ לשעות רבות. היום מנחים ומרצים מעדיפים יותר ויותר להשתמש ביחידות הגברה ייעודיות כדי להקל על העומס המצטבר על מיתרי הקול והאנרגיה הרבה שכרוכה בצורך להישמע מעל רעשי הסביבה – לעיתים בתנאים לא אופטימליים (כמו קניון הומה אדם, או מרכז תיירות).

אז אחרי שהחלטתם לרכוש לעצמכם יחידת הגברה ייעודית עליכם להחליט מבין הדגמים הקיימים בשוק מהי היחידת הגברה הניידת המתאימה לכם ביותר? אל תדאגו, במאמר הבא נעשה לכם סדר בין המערכות הגברה הייעודיות המוצעות היום בשוק ונספק לכם כמה דגשים שמומלץ לשים לב אליהם בעת רכישת יחידת הגברה ייעודית.

מהן האפשרויות שיש לפניכם?

השאלה הראשונה שאנו צריכים לשאול את עצמנו בעת רכישת ציוד עזר היא – מהן התנאים שבהן אתם תבצעו את מירב השימוש שלכם בציוד.

לדוגמא – אם אתם מרצים באזור רועש (לדוגמא: מדריך טיולים , סיורים מאורגנים) לעיתים קרובות תצטרכו יחידה אשר תשאיר את הידיים שלכם פנויות ותספק סאונד עוצמתי בתחום התדרים האמצעי. לדוגמא : יחידת מיקרופון דש \ קשת (מדונה) אשר מחובר לרמקול קטן נישא בתור חגורה או טרולי (על גלגלים עם ידית נשיאה ייעודית).

לעומת זאת, מרצה באוניברסיטה או מנחה יעדיף מיקרופון יקר יותר המאפשר חיבור מקצועי למערכת הגברה אשר ברב המקרים קיימת במקום שבו מתקיימת ההרצאה.

סוגי המיקרופונים השונים:

  • מיקרופון ידני
  • מיקרופון דש
  • מיקרופון קשת (מדונה).

המיקרופון הידני – המיקרופון הידני הוא מיקרופון נישא אשר מוחזק ע"י הדובר \ מנחה או ע"ג חצובה ייעודית (סטנד מיקרופון עם מחזיק "ראש" ייעודי) ומגיע בעצמו במגוון אפשרויות. מבין המיקרופונים הוא נחשב למיקרופון "פחות רגיש" ויספק עוצמה גבוהה של מקור הקול לפני שיתרחש פידבק*.

מיקרופון דש – מיקרופון זעיר אשר מורכב באמצעות תופסן ייעודי על גבי צווארון החולצה או כתפייה של שמלה או חולצה. סוג המיקרופון הזה רגיש יותר לרעשי רקע ודורש מעט יותר מיומנות על מנת לספק תוצאות הגברה איכותיות.

למשל, המרחק בו כיפת המיקרופון (והממברנה) ממוקמות מאזור הפה של הדובר מכתיבות שהמיקרופון יהיה רגיש בהרבה לרעשי הסביבה – ובעקבות כך גם תורם להיווצרות של פידבק ביתר קלות. המיקרופונים האלה דיסקרטיים ומתאימים במיוחד לפאנלים מרובי אורחים או הצגות תאטרון ששם נעדיף להצניע את הראות של ציוד ההגברה שלנו.

מיקרופון קשת (מדונה) – מיקרופון זעיר הממוקם ע"ג קשת – בעת חבישת הקשת ניתן למקם את המיקרופון קרוב לחלל הפה של הדובר וללכוד את עוצמת הדיבור בצורה יותר מדוייקת. איכות הסאונד של מדונה מסוג פשוט לא בהכרח תהיה גבוהה אך מקור הסאונד יהיה שמיע וברור. המדונה הוא לרב מיקרופון אשר אשר מספק עוצמת סאונד טובה לפניי פידבק ורמת המיומנות הנדרשת על מנת להפעילו בהצלחה אינה גבוהה.

אלחוטי או קווי ? זאת השאלה.

על מנת שהמיקרופון שלנו יעשה עבורנו את העבודה שלשמה נרכש אנו צריכים רכיבים נוספים בשרשרת הסאונד שלנו. לשם כך יש לחבר את המיקרופון למערכת הגברה \ רמקול \ בידורית או אפילו רמקול נישא ייעודי. המיקרופונים המוצעים לנו בשוק הישראלי מתחלקים לשני סוגים עיקריים: אלחוטי וקווי.

המיקרופון האלחוטי, בין אם ידני, מדונה או דש – מאפשר לנו לנוע בחופשיות על הבמה או בקרבת הקהל ללא מגבלה של אורך הכבלים. ניתן גם להעביר מיקרופון אלחוטי ביתר קלות לשאלות מהקהל או בין מרצים שונים בבמה אחת. בנוסף, המיקרופונים האלחוטיים מספקים מראה יוקרתי יותר ממיקרופון קווי עם חוט ברב המקרים.

המיקרופון הקווי לעומת זאת הוא מיקרופון לרב עמיד יותר, פחות נוטה לתקלות ואינו צורך סוללות על מנת לתפקד כראוי.ברב המקרים מיקרופון קווי יעלה פחות ממקבילו האלחוטי בגלל שאינו כולל יחידת משדר רדיו מובנית.

*פידבק – כשאנו מגבירים אות כלשהוא הסאונד שלאחר תהליך ההגברה בוקע מרמקול – במידה והסאונד הבוקע מהרמקול נקלט בעוצמה גבוהה מחדש במיקרופון עלולה להיווצר לולאה המכונה "לולאת פידבק" – Feedback Loop או "פידבק" בקיצור. מדובר בתופעה שהיא מאוד לא נעימה למאזין ויכולה ליצר רעש עצמי גבוה מאוד בהתאם לרמקולים שאיתם אנו עובדים. הדרך הנכונה להימנע מפידבק היא למקם את הרמקולים שלנו במרחק סביר מהמיקרופון שלנו ולהימנע מלעמוד מול הרמקול בעת השימוש במיקרופון.

רמקולים – מה הצרכים האמיתיים שלך?

הרכיב השני שאנו צריכים על מנת להשתמש במיקרופון שלנו הוא רמקול. כאמור, רמקולים מגיעים במגוון גדלים וטווחי מחיר – לצורך המאמר הזה אנו נתמקד באפשרויות אשר שמות דגש על ניידות גבוהה וקלות בתפעול – אם אתם "משתמשים ותיקים" אולי תעדיפו אופציות יקרות יותר ממה שנכסה בכתבה זו. לצורך העניין, כל סוגי הרמקולים שנתייחס אליהם הם רמקולים מוגברים אשר לא דורשים מגבר או מיקסר נוסף על מנת להפעיל את המיקרופון החדש שלנו.

סוגי הרמקולים:

בידוריות – הבידורית היא הנפוצה ביותר מבין האפשרויות שציינו מפה מכמה סיבות: רב הבידוריות מגיעות עם מיקרופונים אלחוטיים אשר מובנים ביחידה ומאפשרים חיבור של מיקרופונים קוויים נוספים. עוד יתרון גדול שיש לבידוריות היא היכולת לנגן סאונד ממגוון מקורות סאונד שונים כמו הטלפון הסלולרי שלנו, מחשב נייד או אפילו רדיו AM\FM וכרטיסי זכרון ודיסק און קי.

הבידוריות מגיעות במגוון גדלים ומארזים – וכדי לבחור את גודל הבידורית בהתאם לקהל היעד שלכם וכמות האנשים אותה אתם מעוניינים לכסות. הבידורית היא פתרון מושלם למדריכי כושר,אומני רחוב, מרצים המשתמשים בעזרי מולטימדיה ועוד.

חגורת הגברה – מדריכי טיולים לדוגמא יעדיפו להשתמש ברמקול נישא. מדובר בחגורה הכוללת רמקול קטן מימדים ומתאימה להגברת דיבור לקבוצות תיירות, מדריכי כושר ומרצים לקהלים קטנים. העוצמה של הרמקול הנישא לא גבוהה במיוחד, היחידות האלה לרב מגיעות עם בטרייה נטענת ומטען ייעודי.

רמקול מוגבר – הרמקול המוגבר הוא הפתרון המקצועי יותר מבין השלושה שכן איכות הרמקול עצמו לעיתים קרובות תהיה גבוהה מזו של בידורית ממוצעת, הוא אינו מגיע לרב עם מיקרופונים מובנים ונגני מדיה מובנים אך כן כולל מעין מיקסר פנימי המאפשר לנו לחבר אליו ישירות מיקרופון או שניים ולווסת אותם מפאנל השליטה של הרמקול.

זהו פתרון טוב לאנשים שמתכננים לגדול – מרצים שנמצאים בתנופה וצפויים לעבוד עם קהל גדול יותר ורוצים להרחיב את המערכת הקיימת על מנת לספק כיסוי לקהל גדול יותר.

לעומת זאת הרמקול המוגבר לרב יהיה כבד יותר למשא ולא תמיד מאפשר חיבור ישיר של מגוון מחברים אשר זמינים בעת רכישת בידורית (כמו כבל ישירות לטלפון שלנו לדוגמא).

אם אתם מרצים במקומות מסודרים עם מערכת הגברה איכותית במקום שווה לכם להשקיע את התקציב שלכם במיקרופון איכותי יותר ולא לרכוש גם רמקול.

מחירי המערכות המוצעות כיום בשוק נע החל מ-550 ש"ח ועד לכמה אלפים למערכות מורכבות יותר המכילות כמה רכיבים או רכיבים ממותגים ומקצועיים יותר

לסיכום, כפי שראינו קיימות בפנינו הרבה אופציות אשר מתאימות לסיטואציות שונות ולסוג הפעילות שאנו מבצעים – לכן מומלץ לדעת מראש כמה אנשים יהיו בקהל, מה הם תנאי השטח העומדים לרשותנו ואיזה סוג מיקרופון יספק לנו נוחות וביצועים לטווח ארוך.

הכותב הוא שרון רייכטר – בעל חנות למכירת ציוד הגברה והקרנה עם ניסיון של כ-20 שנה בהתקנה ומכירת מערכות שמע מתקדמות.

 

 

אהבתם את המאמר?

כתבות