מוזיקה לתינוקות – מה כדאי לדעת

מוזיקה לתינוק

לא קל למצוא את המוזיקה הטובה ביותר לתינוקות. האינטרנט ומקורות מחקר שונים מציעים מגוון רחב של מידע לגבי סוג המוזיקה המועדף להשמעה לתינוקות.

יש גם דעות שונות בשאלה האם כדאי להשמיע לתינוקות מוזיקה קלאסית, שירי ילדים ייעודיים, או פשוט קטעים אינסטרומנטליים בלי קשר לאיזה סגנון.

הדבר הראשון שעלינו לעשות הוא דבר על כמה עובדות בסיסיות. השירים הטובים ביותר לתינוקות הם אלו שלא רק מרגיעים אותם, אלא גם משפיעים לטובה על ההתפתחות הקוגניטיבית שלהם.

מאפיינים חשובים של המוזיקה כוללים פשטות ובהירות של המנגינה, כמו כן גם מוזיקה קצבית. רוב התינוקות מגיבים בחיוב למוזיקה המושמעת בעוצמה בינונית. מכיוון שהם עדיין קטנים מאוד, כדאי להימנע מהגברת עוצמת הקול בצורה מוגזמת.

מוזיקה שמחה או עצובה?

יצא לכם שהרגעתם את התינוק שלכם בלול או במנשא לתינוק תוך כדי השמעה למוזיקה רגועה (או שאתם בעצמכם שרתם להם)?

באופן כללי, העובדה היא שתינוקות הכי אוהבים לשמוע הם השירים שמשמחים אותם או מרגיעים אותם. לשירים האלה יש בדרך כלל קצב מהיר ומילים עליזות.

נראה כי אין תחליף לשירי ילדים עבור תינוקות. באשר למוזיקה קלאסית, מחקרים מראים שתינוקות אוהבים לשמוע את באך, מוצרט וויוואלדי ושיש השפעה חיובית על ההתפתחות הקוגניטיבית של תינוקות כאשר משמיעים להם מוזיקה כזו.

מחקר שבוצע בעבר מראה לנו את התוצאות האלו גם. המחקר, בוצע על ילדים בני שנתיים שנחשפו לחצי שנה של שיעורי נגינה (עם דגש מיוחד על יכולת קצבית). התוצאות הראו התפתחות מוגברת של כישורי השפה שלהם בהשוואה לקבוצת ביקורת שלא קיבלה שיעורי נגינה.

אם הילדים במחקר הושפעו כל כך עמוקות ממוזיקה למרות שהם שמעו אותה רק שישה חודשים, אנו יכולים להסיק שגם מבוגרים וילדים גדולים יותר שמנגנים ומאזינים למוזיקה באופן קבוע (לפחות שעה ביום), יושפעו גם כן באופן חיובי בדיוק כמו תינוקות. זו אחת הסיבות לכך שמעודדים הורים להשמיע מוזיקה לתינוקות שלהם, כבר מגיל הכי צעיר.

סגנונות שונים

העדפות מוזיקליות משתנות בהתאם לגיל ולאנשים. למשל, ילדים בגילאי 2-5 מעדיפים שירים רגועים יותר, או כאלו עם פחות מעברים פתאומיים במנגינה. ילדים גדולים יותר (מעל גיל 5) מעדיפים שירים עם קצב תוסס יותר. קבוצה אחרונה זו גם אוהבת להאזין למגוון רחב של סגנונות מוזיקה, כולל פופ, רוק ופולק.

דבר אחד שעלינו לזכור הוא שלא כל התינוקות מגיבים בחיוב לכל סוג מוזיקה. עם זאת, אם תדריכו תרגילו אותם ותחשפו אותם בצורה נכונה כבר מילדותם, הם יהיו פתוחים ליותר סגנונות מוזיקה כשיגדלו.

ישנן גם דרכים אחרות שבהן תוכל לעורר את ההתפתחות הקוגניטיבית של תינוקכם על ידי בחירה נכונה של מוזיקה.

לסיכום

למוזיקה יכולה להיות השפעה קוגניטיבית חיובית על תינוקות וילדים. לא משנה איזה מוזיקה אתם משמיעים להם, אבל העדיפות היא למוזיקה קצבית כמה שיותר ובעיקר לגילאים הכמה שיותר קטנים.

אהבתם את המאמר?

כתבות