הטרנדים החמים שמעצבים את עתיד התשלומים

כרטיס אשראי

עולם התשלומים מעולם לא היה מרתק יותר. מצד אחד, מעמדם של כרטיסי האשראי חזק מאוד, ונדמה שאנחנו צועדים לעבר יקום ללא כסף מזומן. מצד שני, כבר לא צריך כרטיס אשראי פיזי כדי לבצע עסקאות, בזכות התקדמות בלתי פוסקת של הטכנולוגיה בתחום.

מה כל זה אומר? כדי להבין, עלינו להתמקד בטרנדים החמים שמעצבים, ועוד יעצבו, את עולם התשלומים.

העולם מתרגל ל-EMV

לא רק בישראל עברו לאחרונה לתקן EMV, זהו תהליך שמתרחש בכל העולם, כל מדינה בקצב שלה. התקן נועד להחליף את כרטיסי האשראי המגנטיים, ויש לו שני יתרונות בולטים: התשלומים הרבה יותר מאובטחים, והתקן מאפשר תשלומים מתקדמים בטאצ' ובעזרת מכשירים חכמים.

בניגוד לכרטיסי הישנים, עליהם היו מאוחסנים פרטים אישיים של בעליהם, התקן החדש מייצר קוד עסקה ייחודי ומוצפן לכל רכישה. התקן מגן הן על הצרכנים והן על בתי העסק, שמוגנים הרבה יותר מפני הכחשות עסקה.

ארנקים דיגיטליים הם העתיד

כבר הזכרנו את האפשרות לשלם במכשירים חכמים, כמו סמארטפונים. לשם כך, נוצרו תוכנות שנקראות ארנקים דיגיטליים.

יש שני סוגים של ארנקים דיגיטליים: קר וחם. ארנקים חמים דורשים חיבור לאינטרנט, בעוד ארנקים קרים מסוגלים לתפקד גם ללא חיבור. ארנקים חמים מתאימים לרכישות יומיומיות, בעוד ארנקים קרים משמשים לאחסון כסף – בדומה לאחסון ביטקוין במצב לא מקוון.

ארנקים דיגיטליים למעשה מקדמים עולם, בו כרטיסי האשראי משחקים תפקיד מאוד משמעותי, אך למעשה אין לנו צורך בכרטיסים עצמם, פיזית. כל מה שצריך זה להזין אותם לארנק הדיגיטלי, ואפשר לשלם עם הטלפון או השעון. המשמעות: העסקאות יותר מהירות, נוחות ובטוחות.

בינה מלאכותית למניעת הונאה

כאמור, תקן EMV עוזר למנוע הונאות בכרטיסי אשראי, אבל במקביל נעשים גם מאמצים נוספים בתחום. בין השאר, בנקים וחברות אשראי עושים שימוש בבינה מלאכותית, אשר מנתחת נתוני לקוחות ועסקים, כדי לזהות את הסבירות להתרחשות הונאות.

הגורמים שנבחנים הם סוג הרכישה, שעת הרכישה והמיקום הגיאוגרפי. אם הבינה המלאכותית קובעת כי העסקה לא מתאימה להרגלי ההוצאות,, היא מתריעה על כך, ובכך מגנה על צרכנים, בתי עסק וגופים פיננסיים.

עם הזמן, ה-AI תלמד את הרגלי הרכישה של בעלי הכרטיסים באמצעות אלגוריתמים מתקדמים אף יותר, ובסופו של דבר תהיה מסוגלת להבין ולקבוע באופן מיידי אם הרכישה היא לגיטימית.

תשלומים ביומטריים

עוד מגמה שקורמת עור וגידים היא תשלומים ביומטריים: היכולת לשלם באמצעות סריקה של טביעות אצבעות, תווי פנים ומאפיינים ביולוגיים נוספים. חברות רבות עובדות על פיתוח יכולות אלה, מתוך הבנה שהן עשויות להיות רלבנטיות מאוד בעתיד, בעיקר עבור חזון המטא-וורס.

סיכום

כרטיסי אשראי מגנטיים הם נחלת העבר, זה ברור, אבל קשה יותר לקבוע מה יהיה בעתיד. מי יודע? אולי בעוד כמה שנים תסתובבו ביקום וירטואלי ותשלמו באמצעות סריקת קרנית העין שלכם.

אהבתם את המאמר?

כתבות